Frivillig i DNT FO Kongsvinger/Eidskog

Publisert: 16. oktober 2023
Artikkel

Stigruppa i Kongsvinger og Eidskog

I Kongsvinger og Eidskog har vi utrolig mange flotte stier, noen er kjente som Flyktningeruta, Finnskogleden, Finnskogrunden, 7-torpsrunden. Men også flere nyere stier og turrunder som anbefales. Hornkjølberget, Furuvatnet, Bæreia er noen steder som er verdt å nevne. Stigruppa koordinerer større dugnader og holder årlig stifaddermøter. Ønsker du å være stifadder på en sti eller være med i dugnadsgruppa, ta kontakt på e-post styreleder.ke@dnt.no.

Hyttegruppa i Kongsvinger/Eidskog

I kommunen Kongsvinger og Eidskog har vi fire ubetjente hytter med enkel standard. Hyttegruppa og hyttetilsyn passer på at alt er på stell og at det er innbydende for vandrerne å komme til våre hytter. De fire hyttene er:

Slettmoen

Et gammelt skogsarbeider hus og kulturminne i Eidskog kommune. Her har vi overnatting i hovedbygningen med to køyesenger samt brisker brede nok til å sove på. I tillegg har vi i stallen restaurert et rom som har to køyesenger, et rom med alt det du trenger samt at det er raskt å varme opp.

Lebiko

Lebiko er et gammelt finnetorp på Varaldskogen i Kongsvinger. Dette er vår mest besøkte hytte og har godt med både sengeplass og ekstra madrasser.

Grasbråtan

Grasbråtan er opprinnelig et skogshusvære som sto nede ved sjøen Møkeren og som er flyttet opp til der den står i dag.

Vålet

Vålet er et torp fra 1800-tallet, husmannsplass under Øierberget, og fraflyttet på 1960-tallet. Dette er plassen å reise til om du virkelig vil langt til skogs unna folk, men samtidig ikke for lang å reise til. Huset er et laftet tømmerhus som har gjennomgått en totalrenovering.

Del artikkel: